Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Moc máma

Nedávno mi šéfová vyčetla, že jsem “moc máma“. Ten obrat mě zaskočil. Ale protože jsem pracovnice svědomitá a sebereflexe mi není cizí, postavila jsem se tomu čelem a hluboce se nad sebou zamyslela.

Své mateřské svědomí jsem podrobila zkoušce nejtěžší – rodičovskými nástrahami protkanému vánočnímu období. A vskutku. Když se ohlédnu za adventy posledních let, musím uznat, že to někdy fakt bylo asi moc. Tak třeba to tradiční pečení cukroví s kamarádkami a jejich dětmi. Kdysi, nejspíš během mého psychiatrického šestinedělí, kdy jsem byla schopna základních životních funkcí, ale jinak jsem byla víceméně nesvéprávná, mě asi nějaký dobrák přesvědčil, že společné adventní pečení s vrstevníky je pro vytvoření vzpomínek na krásné dětství zcela nezbytné, podobně jako teplé buchty od babičky, sáňkování na igelitce nebo břichabol po třešních zapitých mlíkem. A tak jsem několik let zatínala zuby, tvářila se blahosklonně a dělala, že mi nevadí, že mi v kuchyni úřadují cizí ženy a na čerstvě, adventně vytepovaném gauči se mi rozvalují cizí mláďata, často dokonce s holými zadky a rukama i nohama od marmelády. Ano, tady jsem rozhodně mohla ubrat. Takže jsem to letos zrušila. Stala se ze mě míň máma s dětmi bez vzpomínek, s míň kamarádkami, zato s víc lahvemi vaječňáku, co byl v akci, ale nikdo ho nevypil.

Optimalizovala jsem taky vyzvedávání dopisů Ježíškovi zpoza okna. Vysoký žebřík, čelovku, umělý sníh ve spreji a kvalitní úrazové pojištění nahradilo vyhnání dětí z pokojíčku, upozornění na smrad jako ve vopičárně a důkladné vyvětrání s finálním sežráním navoněných papírů i s flitry, abych zahladila veškeré stopy.

Kde už naopak nemůžu jít níž, je samotná příprava dopisů. Nechala jsem jednou dětem volnou mysl, ale pak jsme se potýkali s nekonečným seznamem neexistujících vesmírných hraček, místo kterých se pod stromečkem válelo nevyhnutelné zklamání. A tak jsem se už dávno vypracovala na zkušenou manipulátorku, která je dětem schopná vnuknout i myšlenku, že touží po pytlíku na bačkory a rozšiřující učebnici matematiky. Míň máma už být nemůžu ani v otázce štědrodenních tradic. Loni jsem poslala dítě na školkovou besídku i přesto, že jsem věděla, že v kolektivu řádí střevní chřipka. Vánoce na pohotovosti byly opravdu štědré. Předloni mi děti málem odnesla divoká voda, když jsme se při menší povodni snažili vstříc peřejím vypustit romantické svíčky ve skořápkách a o rok dřív mi tříletá dcera spadla do ledové řeky úplně.

Do dalších let se rozhodně můžu polepšit před Mikulášem. Letos jsem zase vyměkla a suspendovala mu čerta. Ale příští rok se zkusím kousnout a nechám pekelníka narvat nám tréninkově děti do pytle a nakrmit je uhlím. Sice děcka nezlobí, ale preventivně. Však to neublíží. A snad konečně odbourám ty pohádky. Už léta přináším oběť, čumím o sobotách s ratolestmi na ty infantilní kraviny a s odporem srkám horkou čokoládu se šlehačkou. Ale za rok se vzepřu. Unylé chvíle s rodinou konečně vyměním za epické okamžiky u počítače a náskok s lednovými pracovními úkoly.

Co bych mohla stihnout ještě letos, je vybudování silné opozice při přípravě štědrovečerní hostiny. Je načase vysmát se chutím jednotlivých členů rodiny. Nechutná ti kapr? Ale tátovi jo. Tak ber síťovku a koukej mazat. Vylov z kádě rybu, nech ji majznout po hlavě a nezmaž se vod tý krve ti řikám! Večer si dáš salát.

V rámci seberozvoje jsem plánovala vzít děti místo na zpívání v obecní kapli na náš firemní večírek, ať si zvykají. Ale už tam nepracuju. Šéfové už se jako napravená “míň máma“ nepředvedu. Myslím, že se tomu říká žebříček priorit.

 

Vám, teď už bez nadsázky, přeji krásné Vánoce prožité v klidu a míru. A vždycky možnost volby, jak moc budete mámou nebo tátou svým dětem. Máme na to totiž jen chvilku a nejde to vrátit. Tak na to myslete.

Autor: Šárka Razýmová | úterý 19.12.2023 10:32 | karma článku: 37,20 | přečteno: 5558x
  • Další články autora

Šárka Razýmová

Život na gumě

Taky máte za sebou dětství plné rodinných cyklovýletů strávených v závěsu na gumicuku za vašimi rodiči? Kdybych tenkrát tušila, co je to karma, možná bych svému funícímu otci do kopce tak nepřibržďovala.

7.2.2024 v 11:40 | Karma: 16,02 | Přečteno: 472x | Diskuse| Ostatní

Šárka Razýmová

Doba ohluchlá

Taky vám život přijde čím dál tím hlasitější? Umlčujeme pochybnosti o sobě samých, planeta volá o pomoc, ozývají se stárnoucí klouby a celé davy si na telefonu zamilovaly funkci hlasitého odposlechu. Z toho aby jeden ohluchl.

20.9.2023 v 11:26 | Karma: 30,62 | Přečteno: 3241x | Diskuse| Ostatní

Šárka Razýmová

Ňaderná zbraň

Jsou lékařské obory, kde jsou si pacient a lékař prakticky rovni. Třeba psychiatrie, kde oba ví, že mají pravdu. Mnohem víc je ale těch, v nichž se pacient chytá do poněkud nekomfortních diskriminačních pastí.

21.3.2023 v 12:41 | Karma: 40,11 | Přečteno: 10815x | Diskuse| Ostatní

Šárka Razýmová

Báječní hostitelé a ti druzí

Jsou tu Vánoce. Za okny se rozsvěcují stromečky, ve školkách a školách se sborově chystají do Betléma, ulice září tisíci světýlek a z obrazovek útočí Popelka na dvanáct způsobů.

23.12.2022 v 11:07 | Karma: 21,81 | Přečteno: 567x | Diskuse| Ostatní

Šárka Razýmová

V zenu

Když jsem se v pubertě snažila za pomoci genů, osudu a věcí mezi nebem a zemí přesvědčit zainteresované, že dělat ze mě lyžařskou akrobatku může mít stejné dopady jako vyvíjet zbraň hromadného ničení, víte, co mi odpověděli?

9.11.2022 v 13:24 | Karma: 18,87 | Přečteno: 438x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Co v EU prosadili čeští europoslanci? Nabíječky i Erasmus, připomínají se

28. dubna 2024

Premium V Bruselu a Štrasburku proběhlo v týdnu velké loučení. Ve stávajícím složení se totiž europoslanci...

Děti na Haiti cestou do školy překračují mrtvoly. Misie z USA líčí praktiky gangů

28. dubna 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v USA Co mi vyprávěli po telefonu známí z Haiti, k nimž tam jezdím: školy a obchody se řídí podle toho,...

Zastřelili ho, pomočili a pověsili. Jak vznikla fotka mrtvého Mussoliniho

28. dubna 2024

Seriál Doufal, že uteče a i s milenkou dožije v bezpečí. To by se však víc než dvě dekády nesměl chlubit...

Hamás zveřejnil video Američana a Izraelce unesených v říjnu loňského roku

27. dubna 2024  19:18,  aktualizováno  21:55

Palestinské hnutí Hamás v sobotu zveřejnilo video zachycující dva z rukojmích, které uneslo při...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 126
  • Celková karma 16,02
  • Průměrná čtenost 3523x
Srdcem horalka, tělem lyžařka, duší jogínka. Po životní etapě akrobatických karambolů mezi boulemi zakončené slušivým oceněním Kamikadze roku nyní usiluji o titul Matka století.