Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Doba ohluchlá

Taky vám život přijde čím dál tím hlasitější? Umlčujeme pochybnosti o sobě samých, planeta volá o pomoc, ozývají se stárnoucí klouby a celé davy si na telefonu zamilovaly funkci hlasitého odposlechu. Z toho aby jeden ohluchl.

Dle mého by se na používání hlasitého odposlechu měla vztahovat nějaká státní regulace. Nevím, jak vy, ale já mám vždycky po nechtěném vyslechnutí všech těch útržků cizích rozhovorů večer v hlavě takový galimatyáš, že se ráno budím s živou vzpomínkou na sen o sedmihlavých trpaslících mlátících úřednice na finančáku pruhovanou ponožkou a ztraceným penálem. Prosím vás, může mi někdo vysvětlit, proč se to děje? Proč lidi používají mobil jako vysílačku? Nevymyslel náhodou někdo tu věc tak, aby byl jeden konec u ucha a druhý u pusy? To si jeden v ruchu velkoměsta nechá druhého mluvit do nosu a protože neslyší, vymačká hlasitost hovoru do maxima a požádá hlasivky na druhé straně o vyšší výkon. Jenže pokud i druhá strana používá mobil blbě, dostávají se ti dva nebožáci do začarovaného kruhu, kdy na sebe řvou jak na fotbale a stejně se nic nedozví. To je jak volat na sebe meziměsto z okna. Tak mám dojem, že lidstvo ve svém neustálém raketovém pokroku trochu klopýtlo. Ze slibného přímého letu k výšinám Apolla 11 přecházíme na trajektorii nešťastného Challengeru.

Asi jsem zaujatá, ale hlasitému odposlechu nefandím ani doma. Voláte rodině kvůli banalitě, která se v mžiku přetaví v konflikt vyžadující přípravu vojenské strategie. Než jste vyzváni k popisu situace, sejde se na druhé straně celá poradní garnitura. Tchán doběhne z dílny, tchyně rozdělá oříšky, babička si zmateně přeleští brýle. Než spustíte, zauvažujete, jestli už to rovnou neprohnat přes kameru a nepřizvat elektronickou tužku. Konečně líčíte problém, jenže vám do toho každou chvíli skočí přidušený výkřik některého z členů konference a než se dostanete k jádru pudla zapomenutých bačkůrek, vyroste dítěti noha o dvě čísla. Při hovorech s vlastními rodiči si zase kolikrát připadám jako v soutěži pořadu Takešiho hrad, kde se dobrovolní mučedníci snaží přeběhnout vodu po kamenech, z nichž některé při došlapu zákeřně uhnou. „Čau mami, co děláš?“ zahajuji konverzaci. „Dobrý, jsem v kuchyni,“ odpovídá kamuflovaně ona. Teprve když dokončuji obsáhlou stížnost na tátu kvůli jeho nevhodnému přístupu k mému muži ve věci dostavby našeho domu a dožaduji se politování, ozve se zdáli táta: „Já jsem tu taky.“ Zásah, potopená. Alespoň jsem tentokrát nemluvila s rukávem uvězněným pod madlem nákupního košíku. To nastává, když si mamka propojí mobil s chytrými hodinkami a pak se snaží hovor vyřídit i přesto, že je kvůli lomozu mezi regály a zapomenutým brýlím přechodně hluchoslepá.

A tou úplně největší výzvou je snaha o telefonické propojení prarodičů s našimi dětmi. Do toho já se dneska zatáhnout nenechám, říkám si v bezpečí zóny před plotnou a posvátně pomalu krájím pórek. Jenže děti se v mžiku vzdávají veškeré odpovědnosti a muž trapnost situace, kdy jeho máma klade otázky a sama si na ně odpovídá, vůbec nevnímá. Telefon trpící samomluvou, hybernující manžel a děti houpající se na lustru mě dřív nebo později znovu donutí stát se moderátorkou bez mikrofonu, zato s kudlou.

Dalším úskalím hlasitého odposlechu je fakt, že s volnýma rukama člověka často přepadnou i volné mravy a on si pak během hovoru klidně odskočí třeba na záchod. Nemám to ráda. Nechci u toho nikomu dělat společnost. Ale abych si jenom nestěžovala. I já mám kolikrát doslova máslo na hlavě. Se zaměstnáním vyžadujícím nárazové nasazení bez ohledu na dny nebo hodiny jsem často nucena kloubit roli produkční a hospodyňky. Ty nejdůležitější hovory přichází v momentě, kdy mám ruce ponořené do mísy s drobenkou. A jak se to najednou hodí! Hovor přijímám špičkou nosu a stejným způsobem zapínám hlasitý odposlech. A nechci ani pomyslet, kam si za doprovodu zvuků hněteného těsta volající představuje, že se se mnou proti své vůli dostal.

Tak já budu tedy tolerantnější. Ale vy buďte, prosím, taky. A na to meziměsto si přeci jen vraťte mobil na staré, dobré ucho!

Autor: Šárka Razýmová | středa 20.9.2023 11:26 | karma článku: 30,62 | přečteno: 3241x
  • Další články autora

Šárka Razýmová

Život na gumě

Taky máte za sebou dětství plné rodinných cyklovýletů strávených v závěsu na gumicuku za vašimi rodiči? Kdybych tenkrát tušila, co je to karma, možná bych svému funícímu otci do kopce tak nepřibržďovala.

7.2.2024 v 11:40 | Karma: 16,02 | Přečteno: 472x | Diskuse| Ostatní

Šárka Razýmová

Moc máma

Nedávno mi šéfová vyčetla, že jsem “moc máma“. Ten obrat mě zaskočil. Ale protože jsem pracovnice svědomitá a sebereflexe mi není cizí, postavila jsem se tomu čelem a hluboce se nad sebou zamyslela.

19.12.2023 v 10:32 | Karma: 37,20 | Přečteno: 5558x | Diskuse| Ostatní

Šárka Razýmová

Ňaderná zbraň

Jsou lékařské obory, kde jsou si pacient a lékař prakticky rovni. Třeba psychiatrie, kde oba ví, že mají pravdu. Mnohem víc je ale těch, v nichž se pacient chytá do poněkud nekomfortních diskriminačních pastí.

21.3.2023 v 12:41 | Karma: 40,11 | Přečteno: 10815x | Diskuse| Ostatní

Šárka Razýmová

Báječní hostitelé a ti druzí

Jsou tu Vánoce. Za okny se rozsvěcují stromečky, ve školkách a školách se sborově chystají do Betléma, ulice září tisíci světýlek a z obrazovek útočí Popelka na dvanáct způsobů.

23.12.2022 v 11:07 | Karma: 21,81 | Přečteno: 567x | Diskuse| Ostatní

Šárka Razýmová

V zenu

Když jsem se v pubertě snažila za pomoci genů, osudu a věcí mezi nebem a zemí přesvědčit zainteresované, že dělat ze mě lyžařskou akrobatku může mít stejné dopady jako vyvíjet zbraň hromadného ničení, víte, co mi odpověděli?

9.11.2022 v 13:24 | Karma: 18,87 | Přečteno: 438x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Kongresmanka z Ukrajiny byla proti pomoci. Zrada, říká její rodné město

27. dubna 2024  15:18

Neochota americké kongresmanky ukrajinského původu Victorie Spartzové hlasovat pro balíček pomoci...

Finský vládní poslanec se opil a vystřelil. Ponese následky, vzkázala šéfka strany

27. dubna 2024  14:23

Finský poslanec z krajně pravicové Strany Finů, která je součástí nynější vlády, se v pátek zapletl...

Pro mírové rozhovory s Ukrajinou nejsou důvody, řekl Kreml. Jednat odmítá i Kyjev

27. dubna 2024  11:45,  aktualizováno  12:14

V současné době neexistují důvody pro mírové rozhovory mezi Ruskem a Ukrajinou, protože Kyjev...

KOMENTÁŘ: Jako figurky na šachovnici StB. Akce Skaut byla obří past na odboj

27. dubna 2024

Premium Odboj, nebo provokace? Před pětasedmdesáti lety, v dubnu roku 1949, vrcholila u nás akce Skaut,...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 126
  • Celková karma 16,02
  • Průměrná čtenost 3523x
Srdcem horalka, tělem lyžařka, duší jogínka. Po životní etapě akrobatických karambolů mezi boulemi zakončené slušivým oceněním Kamikadze roku nyní usiluji o titul Matka století.