V zenu

9. 11. 2022 13:24:28
Když jsem se v pubertě snažila za pomoci genů, osudu a věcí mezi nebem a zemí přesvědčit zainteresované, že dělat ze mě lyžařskou akrobatku může mít stejné dopady jako vyvíjet zbraň hromadného ničení, víte, co mi odpověděli?

Když nemůžeš, přidej víc! A tak jsem se pochlapila.

Vždycky mi na sjezdovce byla zima. Mých čtyřicet kilo i s lyžemi neuhřály ani vášeň ke sportu, ani mládí. Ale přesvědčila jsem samu sebe, že je to jen pocit. Blbému nastavení mysli jsem nakonec věřila i v momentě, kdy mi z omrzlých prstů slezly nehty. Z každodenního vyčerpání po tréninku jsem si udělala večerníček, bez něhož nešlo usnout. Modřiny a šrámy jsem brala jako originální doplňky, co mě odliší. Něco jako tetování. Byla jsem na sebe hrdá, že jsem z kopce vždycky odešla po svých. I s přetrženým kolenním vazem. Naraženými játry. Nebo se zlámanou páteří. Nosila jsem pyramidový opasek, rozkrok u kolen a skákala na lyžích salta. Takovouhle drsňačku ze mě udělali! Ještě, že jsem pak potkala většího chlapa, než jsem byla já sama. Kdo ví, jak by to se mnou dopadlo.

Během deseti let posportovní rekonvalescence jsem se naučila používat řasenku, koketně ukazovat nohy a brečet. Ale moje vytrénovaná mužská stránka se stejně pořád cpe na scénu. Někdy se to hodí. Třeba když se rozhodnete sama natáhnout betonovou stěrku. Nebo uběhnout maraton. Vždyť já ve svém chlapském období dokonce unesu krumpáč! Někdy to zase přichází vyloženě nevhod. Například když se snažíte porodit dítě. Po dvou pokusech zakončených řeznickým fiaskem vím, že heslo “co nejde silou, jde ještě větší silou“ v tomto vrcholně ženském oboru prostě neuplatním.

Zcela se vymanit z naučené mužské podstaty mi ještě chvíli potrvá. Ale raritní záchvěvy ženskosti už dávají tušit, že ona tam opravdu někde bude, ta křehká madona. Jako malí archeologové ji z nánosů testosteronu pomalu vyhrabávají moje děti. Už ji naučily vařit, doopravdy se bát, děkovat tam nahoru a neošívat se při narozeninové oslavě plné jednorožců. A když na to půjdu moderně, vyloupne se brzy celá. Mělo by prý stačit zařadit do běžných dnů pravidelné chvilky pro sebe. Nejdřív jsem vsadila na domácí jógu a běhání. Poté, co i desátou sérii ásan v řadě ukončil po pár minutách pronikavý výkřik z koupelny “Vykakánóóó!“, jsem jógamatku definitivně sbalila. Běhání zatím zdrženlivě přešlapuje v kolonce “TO DO“. Než po práci sjedu pravidelné kolečko vyzvednutí dětí, přípravy svačiny, večeře a snídaně na další den a vyslechnutí, čím manžela naštvali v práci dneska, je půlnoc. Nestíhám si ani zavázat kecky, natožpak vyběhnout! Ale taková ledová sprcha, kterou se trestám za každé nové ráno, by se teoreticky dala považovat za první vlaštovku. Když teda pominu fakt, že celý zamýšlený rituál hlubokého dýchání, zahřívání organismu a splývání s přírodou v jejích křišťálově čistých vodách se mi díky rannímu rodinnému šrumci smrsknul na dvacet dřepů s kartáčkem v puse a několikavteřinový test, zda nám i dnes teče voda.

Ale makám na tom. Moje nejnovější chvilka pro sebe mající za úkol pozvednout z prachu tu zakopanou madonu, se nazývá meditace. Pro svých patnáct minut míru zkušeně volím obědovou pauzu, když jsou děti ve školce. Ha! To jsem hlavička! Funguje to báječně. V momentě nejhlubšího pohroužení do svého nitra zásadně zahajuje pracovní pauzu i můj muž, rovněž vydělávající z domova. Zatímco já zhluboka dýchám a soustředím se na své čchi, on si s rachotem dělá kávu, hledá oběd, vyklízí myčku a opakovaně vykonává potřebu s otevřenými dveřmi. Asi do zásoby. Ale já se nevzdám! To není můj styl. Akorát se budu muset pochlapit.

Pro Ona Dnes

Autor: Šárka Razýmová | středa 9.11.2022 13:24 | karma článku: 18.56 | přečteno: 401x

Další články blogera

Šárka Razýmová

Život na gumě

Taky máte za sebou dětství plné rodinných cyklovýletů strávených v závěsu na gumicuku za vašimi rodiči? Kdybych tenkrát tušila, co je to karma, možná bych svému funícímu otci do kopce tak nepřibržďovala.

7.2.2024 v 11:40 | Karma článku: 16.01 | Přečteno: 457 | Diskuse

Šárka Razýmová

Moc máma

Nedávno mi šéfová vyčetla, že jsem “moc máma“. Ten obrat mě zaskočil. Ale protože jsem pracovnice svědomitá a sebereflexe mi není cizí, postavila jsem se tomu čelem a hluboce se nad sebou zamyslela.

19.12.2023 v 10:32 | Karma článku: 37.16 | Přečteno: 5523 | Diskuse

Šárka Razýmová

Doba ohluchlá

Taky vám život přijde čím dál tím hlasitější? Umlčujeme pochybnosti o sobě samých, planeta volá o pomoc, ozývají se stárnoucí klouby a celé davy si na telefonu zamilovaly funkci hlasitého odposlechu. Z toho aby jeden ohluchl.

20.9.2023 v 11:26 | Karma článku: 30.54 | Přečteno: 3203 | Diskuse

Šárka Razýmová

Ňaderná zbraň

Jsou lékařské obory, kde jsou si pacient a lékař prakticky rovni. Třeba psychiatrie, kde oba ví, že mají pravdu. Mnohem víc je ale těch, v nichž se pacient chytá do poněkud nekomfortních diskriminačních pastí.

21.3.2023 v 12:41 | Karma článku: 40.11 | Přečteno: 10777 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Horst Anton Haslbauer

Trojlístek a rodí se Ruksak

Pomalu jsme s Harrym k sobě nalézali cestu. Zjistili jsme, že vysíláme na stejných vlnách a na ty samé vlny byl naladěn i Mirek Picka. Začali jsme hledat jeden druhého, i když povahové vlastnosti jsme zcela totožné neměli.

29.3.2024 v 16:36 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 2 | Diskuse

Ladislav Jakl

Dělají z nás ženy! Nebo jen hlupáky?

Jsme všichni obětmi tajemného spikleneckého experimentu, kdy pomocí přísad do potravin globální vládci nadělají z chlapů zženštilé hermafrodity, neschopné plodit děti?

28.3.2024 v 18:55 | Karma článku: 30.40 | Přečteno: 628 | Diskuse

Milan Šupa

Čerpejme sílu ke vzestupu z prožití reality Ducha

Myslím, tedy jsem! Tato slova jsou lež! Jsou omylem! Kdo je akceptuje, sází na falešnou kartu a promrhává svůj život. Ztotožňování vlastní jsoucnosti s rozumem a myslí je tou největší tragédií, která nás může postihnout.

28.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 53 | Diskuse

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 25 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 15.67 | Přečteno: 304 |
Počet článků 126 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 3523

Srdcem horalka, tělem lyžařka, duší jogínka. Po životní etapě akrobatických karambolů mezi boulemi zakončené slušivým oceněním Kamikadze roku nyní usiluji o titul Matka století.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...