Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Záplava

Trčím v díře, ruce prkenně natažené podél těla a pociťuji smíření. Do hlavy mě opakovaně tříská barevná, dřevěná palička a já zajíždím stále hlouběji. Paličku drží moje dítě. Ve tváři má takový ten výraz vyšinutého děcka z hororů.

Když se mi to zdálo poprvé, probudila jsem se zmatená a myšlenka, zda je nutné považovat tento sen za noční můru, mě provázela celý den. Nakonec jsem shledala, že nikoliv. V tom snu jsem totiž docela sympatická, decentní, navíc ze dřeva a někdo si se mnou aspoň hraje. Takže výhra. Ostatní hračky takové štěstí nemají. Ani v nejmenším! Leží na hromadě s jinými odpadlíky, úplně vzadu v obrovském šuplíku. Opuštěné, ponížené a nekompletní.

Od chvíle, co mi byla přírodou svěřena role matky, uběhl už nějaký ten pátek, a dost věcí jsem pochopila. Třeba že ve vztahu s dětmi neexistuje kompromis a můj skromný názor je až to poslední, oč tu běží. Kdybych měla vypsat, čím se nejraději obklopuji, budou to: strohost, příroda, tlumené barvy, ticho a moje děti. Pozorný jedinec si všimne, že právě poslední zmíněné je tím esem, které v domácnosti hravě přebije vše ostatní. Záplava hraček, která ne a ne opadnout a každým rokem naopak sílí, nás brzy zcela pohltí. Jako v apokalyptickém filmu nás vidím sedět na loďce záchranářů, zatímco projíždíme nebezpečně rozdivočelou hladinou autíček, bezhlavých panenek, plyšových zvířat a plastových kočárků. Marně se nořím do vzpomínek a pátrám, kdy se nám to vymklo z rukou. Možná tenkrát na oslavě synkových prvních narozenin. Ve snaze předejít přívalu pestrobarevných, hloupých či dokonce hlučných věcí z plastiku, které dítě naučí maximálně nervovému tiku, jsem pro rodinu sestavila seznam hraček, které rozbalíme s radostí a bez přetvářky. Ale nepočítala jsem s tím, že bude seznam pochopen jako jakýsi nadstandard. Sešly se nám všechny jeho položky. A k nim hromada pestrobarevného plastu. Rozpoutala se první ničivá vlna. Od té doby v tom plavem a v určitých životních propadech se dokonce topíme. Je jasné, že zcela se situace uklidní, až dosáhnou děti dospělosti. Možná už puberty. Ale tady zase slovo “klid“ asi nabude úplně jiných rozměrů. A tak se snažím alespoň udržet rozvodněnou řeku ve svém korytě a po čas unášení proudem držet hlavu nad hladinou. V mých pytlech s pískem už bylo leccos. Zákaz vstupu hračkám, které mluví, brečí nebo prdí. Snaha společně s dětmi všechny hračky pravidelně třídit. Hromada krabic, krabiček, boxů a šuplíků. Prosba nejbližším, aby nosili jen přírodní materiály. Či vyhlášení naprostého stavu nouze, během něhož k nám domů mohou pouze hračky v konkrétní paletě odstínů. Všechno marný. Krabice, krabičky, boxy a šuplíky, kterých máme víc než samotných hraček, zejí prázdnotou. Jakékoliv třídění končí dřív, než začalo, protože: „Tyjo mamko! Přesně tohle už hledám celou věčnost!“ Zazní to zpravidla poté, co z černé díry dětského pokoje vylovím první odstrčenou hračku a pohledem plným beznaděje sleduji, jak i s dítětem mizí vstříc jiné černé díře naší domácnosti. Barevnostní rozlišení se ukázalo jako slepá ulička, protože o tom, co je modrá, zelená, mint či khaki má každý naprosto odlišné představy. A někdy jsou vyloženě divoké. Dřevo je hezký, ale lego z něj neuděláš. A na dlouhodobém žebříčku oblíbenosti je u našich dětí v drtivém vedení robot, co nejen mluví, brečí a prdí, ale taky krká a má blbý kecy.

Už to vypadalo, že nás to barevné komando v čele s robotem stáhne ke dnu, ale pak se přeci jen objevil záchranný kruh.

 

Když jsme v pěstounském skladu společně předávali naši první, velkou zásilku, dmula jsem se pýchou. Ohromeně jsem sledovala své dva maličké největší učitele života, jak s úsměvem odevzdávají hračky, které se změnou pohledu na věc sami vyřadili ze svých zásob, aby je věnovali jiným dětem. A když do sebe potom sedíce na obrubníku tlačili indiánka za odměnu a vzrušeně si povídali o novém dobrodružství, znovu mi to připomněli. Že není důležité, co vidíš, ale jak se díváš.

Pro Ona Dnes

Autor: Šárka Razýmová | pondělí 7.11.2022 11:22 | karma článku: 13,32 | přečteno: 300x
  • Další články autora

Šárka Razýmová

Život na gumě

Taky máte za sebou dětství plné rodinných cyklovýletů strávených v závěsu na gumicuku za vašimi rodiči? Kdybych tenkrát tušila, co je to karma, možná bych svému funícímu otci do kopce tak nepřibržďovala.

7.2.2024 v 11:40 | Karma: 16,02 | Přečteno: 471x | Diskuse| Ostatní

Šárka Razýmová

Moc máma

Nedávno mi šéfová vyčetla, že jsem “moc máma“. Ten obrat mě zaskočil. Ale protože jsem pracovnice svědomitá a sebereflexe mi není cizí, postavila jsem se tomu čelem a hluboce se nad sebou zamyslela.

19.12.2023 v 10:32 | Karma: 37,20 | Přečteno: 5558x | Diskuse| Ostatní

Šárka Razýmová

Doba ohluchlá

Taky vám život přijde čím dál tím hlasitější? Umlčujeme pochybnosti o sobě samých, planeta volá o pomoc, ozývají se stárnoucí klouby a celé davy si na telefonu zamilovaly funkci hlasitého odposlechu. Z toho aby jeden ohluchl.

20.9.2023 v 11:26 | Karma: 30,62 | Přečteno: 3241x | Diskuse| Ostatní

Šárka Razýmová

Ňaderná zbraň

Jsou lékařské obory, kde jsou si pacient a lékař prakticky rovni. Třeba psychiatrie, kde oba ví, že mají pravdu. Mnohem víc je ale těch, v nichž se pacient chytá do poněkud nekomfortních diskriminačních pastí.

21.3.2023 v 12:41 | Karma: 40,11 | Přečteno: 10815x | Diskuse| Ostatní

Šárka Razýmová

Báječní hostitelé a ti druzí

Jsou tu Vánoce. Za okny se rozsvěcují stromečky, ve školkách a školách se sborově chystají do Betléma, ulice září tisíci světýlek a z obrazovek útočí Popelka na dvanáct způsobů.

23.12.2022 v 11:07 | Karma: 21,81 | Přečteno: 567x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Vláda je pro preventivní zadržení zbraně. Podezřelé nákupy se mají hlásit

24. dubna 2024  5:25,  aktualizováno  15:43

Přímý přenos Prodejci mají mít už od července povinnost hlásit podezřelé nákupy zbraní. Počítá s tím novela...

Svobodu se lidovci snažili dostat pryč ze strany, teď kauzu odkládají

24. dubna 2024  12:20,  aktualizováno  15:41

Lidovecká snaha vystrnadit ze strany jednoho ze svých nejznámějších poliků, bývalého šéfa strany a...

Seniorka při vystupování spadla pod tramvaj a zemřela, policie stíhá řidiče

24. dubna 2024  13:51,  aktualizováno  15:21

Obviněním řidiče tramvaje z usmrcení z nedbalosti skončilo po více než půl roce vyšetřování loňské...

Lídr kandidátky AfD propustí asistenta podezřelého ze špionáže, do voleb půjde

24. dubna 2024  10:12,  aktualizováno  15:19

Europoslanec a lídr kandidátky Alternativy pro Německo (AfD) Maximilian Krah i přes obvinění svého...

Quality Hotel Brno Exhibition Centre
RECEPČNÍ

Quality Hotel Brno Exhibition Centre
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 30 550 - 30 550 Kč

  • Počet článků 126
  • Celková karma 16,02
  • Průměrná čtenost 3523x
Srdcem horalka, tělem lyžařka, duší jogínka. Po životní etapě akrobatických karambolů mezi boulemi zakončené slušivým oceněním Kamikadze roku nyní usiluji o titul Matka století.