Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pokrok nezastavíš

Kde jenom ta složka ….ještě včera tu byla. Ha! Tady je. Nebyla ještě večer žlutá? Někdo mi ji přebarvil. Všechny je přebarvil! Z mého počítače se přes noc stal někdo jiný. Zase??

Je to tak dávno. Sedím babičce na klíně a mačkáme spolu klávesy psacího stroje. Jde to ztuha. Společně se naše prsty na klávesu sotva vejdou, ale pak se konečně pohne, zhoupne se a bum! V zažloutlém papíře se objevuje vyražené písmenko a já, uhranutá kouzlem okamžiku, toužím do výplatní pásky před námi vepsat panu truhláři svůj první román.

Babička byla profík. Namísto útěku do důchodu pomáhala tátovi v kanceláři s administrativou. Kdykoliv jsem vstoupila do dveří, bušila energicky do stroje s takovou frekvencí, že by se jí nevyrovnal ani hladový datel. Měla u toho v oku inspirativní, planoucí jiskru. Ve vedlejší místnosti byl počítač. Na něm uměla psát taky, ale vypadala před ním taková menší, hrbatější, pobledlá. Modrá záře obrazovky pohltila i tu jiskru. Asi jsem po ní. Žiju ve splašeném, jedenadvacátém století, ale neumím jásat nad novou verzí ajfounu, nechutná mi v mekáči a dokonce ani neovládám instáč.

Ten první počítač v tátově kanceláři se připojoval k internetu celou věčnost. Člověk si za hlasitého vrzání, pípání a chrčení zatím aspoň urovnal myšlenky. Zajít si na internet znamenalo vymezit si spoustu času a mít pro to pádný důvod. Teď mi internet leze do přístrojů, i když ho nikdo nezve. Mám podezření, že to byl právě on, kdo mě nakazil prokrastinací.

Můj první notebook přišel až s prací a protože byl nechtěný, měli jsme velice komplikovaný vztah. S mobilem zrovna tak. Když mě rodiče vybavovali kvůli dlouhému dojíždění do školy stařičkou Motorolou, museli přikoupit i větší školní batoh. Jednou jsem se nechala strhnout třídní euforií z pokroku a vmáčkla se do hloučku spolužáků soutěžících o nejlepší přístroj. Tasila jsem ten svůj a dav utichl, aby vzápětí propukl v hurónský jásot. Už tenkrát jsem byla evidentně pozadu, ale i potupné vítězsví se počítá. A mně ten krám stačil. Stačil by mi ještě teď, kdyby neumřel strachem z konkurence. I každý jeho nástupce dřív nebo později háže ručník do ringu.

Přeji si, aby byl vyroben mobil, který mě neopustí minimálně příštích dvacet let. Obyčejný, odolný a naprosto nekomplikovaný. Úplně postačí, když bude umět seriózně mlčet a ozvat se jen, když má. Povoleným bonusem budiž mu psaní textovek. A ať přivede stejně jednoduchého bráchu-počítač. A hlavně, ať jsou imunní vůči aktualizacím! Tyhle skokové změny nejsou nic pro mě. Jako by vám v noci vyměnili manžela za novější verzi. Výkonnější, hezčí a samozřejmě chytřejší. Ale ptal se někdo? Uznávám, že občas se přístroj zeptá. Žadoní. Naléhá. Všem nuceným vylepšením pak dávám zelenou pod tlakem, teprve až když se fronta čekajících aktualizací vyhoupne na trojciferné číslo a přístroj kolabuje. Ale já nechci! Málokdy je totiž nová verze lepší než ta předešlá. V tomhle ohledu mi úplně stačí denně aktualizované děti.

Můj muž je ajťák, fandit pokroku je jeho práce a fakt, že má manželku, co by se nejraději vrátila na strom, může zavánět skandálem. Budu se sebou muset něco dělat. Vezmu pokrok na milost. Skamarádím se se všemi svými spotřebiči a oslavím s nimi každý jejich krok vpřed. Vzhledem k tomu, že v našem novém domě začíná být všechno řízeno přes mobil, mi asi nic jiného nezbyde. Mohlo by se mi stát, že mě doma taky nahradí nějaká aktualizace. Šikovnější, hezčí a samozřejmě chytřejší.

 

Pro Ona Dnes

Autor: Šárka Razýmová | pondělí 7.11.2022 10:19 | karma článku: 15,70 | přečteno: 417x
  • Další články autora

Šárka Razýmová

Život na gumě

Taky máte za sebou dětství plné rodinných cyklovýletů strávených v závěsu na gumicuku za vašimi rodiči? Kdybych tenkrát tušila, co je to karma, možná bych svému funícímu otci do kopce tak nepřibržďovala.

7.2.2024 v 11:40 | Karma: 16,02 | Přečteno: 471x | Diskuse| Ostatní

Šárka Razýmová

Moc máma

Nedávno mi šéfová vyčetla, že jsem “moc máma“. Ten obrat mě zaskočil. Ale protože jsem pracovnice svědomitá a sebereflexe mi není cizí, postavila jsem se tomu čelem a hluboce se nad sebou zamyslela.

19.12.2023 v 10:32 | Karma: 37,20 | Přečteno: 5558x | Diskuse| Ostatní

Šárka Razýmová

Doba ohluchlá

Taky vám život přijde čím dál tím hlasitější? Umlčujeme pochybnosti o sobě samých, planeta volá o pomoc, ozývají se stárnoucí klouby a celé davy si na telefonu zamilovaly funkci hlasitého odposlechu. Z toho aby jeden ohluchl.

20.9.2023 v 11:26 | Karma: 30,62 | Přečteno: 3241x | Diskuse| Ostatní

Šárka Razýmová

Ňaderná zbraň

Jsou lékařské obory, kde jsou si pacient a lékař prakticky rovni. Třeba psychiatrie, kde oba ví, že mají pravdu. Mnohem víc je ale těch, v nichž se pacient chytá do poněkud nekomfortních diskriminačních pastí.

21.3.2023 v 12:41 | Karma: 40,11 | Přečteno: 10815x | Diskuse| Ostatní

Šárka Razýmová

Báječní hostitelé a ti druzí

Jsou tu Vánoce. Za okny se rozsvěcují stromečky, ve školkách a školách se sborově chystají do Betléma, ulice září tisíci světýlek a z obrazovek útočí Popelka na dvanáct způsobů.

23.12.2022 v 11:07 | Karma: 21,81 | Přečteno: 567x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má 6 miliard korun ročně

25. dubna 2024  11:36

Aktualizujeme Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Rakety ATACMS jsou stěžejní, ale Rusové se mohli připravit, míní analytici

25. dubna 2024  11:30

Rakety dlouhého doletu ATACMS, které USA poskytly Ukrajině, by mohly oslabit ruskou logistiku a...

Žena neuhlídala dvě děti, obě se utopily. Se žalobcem se dohodla na podmínce

25. dubna 2024  11:30

S podmíněným trestem odešla od soudu žena, která loni v létě neuhlídala na koupališti v Klučku u...

V Česku stále chybí vakcíny proti černému kašli. Válek promluví o aktuální situaci

25. dubna 2024  11:30

V Česku stále rapidně přibývá případů černého kašle. Jednou z cest, jak se proti nemoci chránit, je...

  • Počet článků 126
  • Celková karma 16,02
  • Průměrná čtenost 3523x
Srdcem horalka, tělem lyžařka, duší jogínka. Po životní etapě akrobatických karambolů mezi boulemi zakončené slušivým oceněním Kamikadze roku nyní usiluji o titul Matka století.